برآورد هزینه

جهت برآورد هزینه و مشاوره رایگان با شماره تماس‌های زیر تماس بگیرید:

۶۶۴۶۱۶۸۵ – ۶۶۴۱۹۲۹۳

 

 

خدمات فنی و گرافیکی

خدمات این حوزه شامل موارد زیر می‌شود:

  • تایپ
  • رسامی
  • تصویرگری
  • طراحی داخلی کتاب
  • اعمال استایل و فرمت و صفحه‌بندی
  • طراحی جلد

تیم ماهبوک از مجرب‌ترین افراد در هر کدام از این حوزه‌ها برای اجرای پروژه‌های خود استفاده می‌نماید.

تایپ

منظور از تایپ یا حروفنگاری کتاب وارد کردن مطالب اعم از متن فارسی، انگلیسی، عربی و یا هر زبان دیگری به همراه فرمول‌های کتاب و ایجاد جدول‌ها در یک فایل کامپیوتری است. که امروزه تقریباً تمامی مطالب در نرم‌افزار Microsoft Word تایپ می‌شوند.

هر آن کسی که با کامپیوتر آشنایی داشته باشد و جایگاه کلید‌های کیبورد را بشناسد می‌تواند مطالب را داخل فایل word وارد نماید. با اینکه عمومی‌ترین قسمت تولید کتاب تایپ آن است ولی ریزه‌کاری‌هایی جهت اجرا و اعمال در تایپ وجود دارد که می‌تواند مراحل بعدی را کاملاً تحت پوشش قرار دهد.

چرا یک تایپیست حرفه‌ای در حوزة کتاب می‌بایست کتاب را تایپ نماید؟

۱- گاهاً افراد جهت پایان‌نامه و یا مقالات خود از نرم افزار word استفاده نموده‌اند و فرمول‌های مطالب خود را از طریق منوی Insert\Equation تایپ نموده‌اند. باید خاطرنشان شد در نشر حرفه‌ای به هیچ عنوان از این ابزار جهت نوشتن فرمول‌ها استفاده نمی‌کنند، چرا که نمی‌توان تنظیمات دقیق و متناسب با متنی برای اعداد و نوشته‌های لاتین ایجاد نمود. در نشر حرفه‌ای ناشران عموماً از نرم افزار math type برای حروفنگاری فرمول‌ها استفاده می‌کنند.

۲- اعمال کاراکترهای درست نیز یکی دیگر از دغدغه‌های تایپ می‌باشد. به طور مثال کاراکتر نیم‌فاصله که بسیاری اصلاً از آن استفاده نمی‌کنند؛ مثلاً کلمه «می‌شود» را «می شود» تایپ می‌نمایند.

در مطالب عربی حروفی وجود دارند که در بسیاری از فونت‌های فارسی موجود نیستند و در نتیجه در ابتدای تایپ اپراتور می‌بایست فونت درستی را انتخاب نموده و راه‌کارهای درستی را برای اعمال علائم عربی پیاده‌سازی نماید.

۳- بسیاری از کتاب‌ها حاوی مطالب تصویری نیز هستند. ورود تصاویر به فایل بسیار مهم می‌باشد. هر تصویر می‌تواند به ۳ روش وارد فایل گردد و به ۷ روش در کنار متن قرار بگیرد. در صورتی که روش ورود فایل و یا روش قرار گیری در متن روش مطمئنی برای تولید کتاب نباشد، در زمان صفحه‌بندی با پریدن بعضی از عکس‌ها (قرار گرفتن در خارج از کادر درست) مواجه شویم.

بسیاری از موارد در کتاب می‌باشند که با کاراکترهای فونتی قابل نمایش نیستند و اپراتورها گاهاً آن‌ها را با ابزار shape می‌کشند و عموماً این shapeها را به صورت in front of text روی مطالب خود قرار می‌دهند در صورتیکه کلمه‌ای از جمله حذف یا اضافه گردد متن زیر shape جابه‌جا شده و مفهوم به هم میریزد. تایپست‌های حرفه‌ای در حوزه کتاب از این روش‌های ساده ولی نامطمئن استفاده نمی‌کنند.

تداخل shape با جدول نیز یکی دیگر از عواملی است که اپراتور آماتور با آن دچار مشکل می‌شود.

۴- گاهاً افراد مطالب رنگی خود را داخل نرم‌افزار word می‌آورند. قابل ذکر است که نرم افزار word خروجی RGB (سه رنگ نوری استفاده شده در مانیتور) دارد و جهت چاپ مطالب خروجی شما می‌بایست CMYK (4 رنگ داخل پرینتر و یا دستگاه چاپ) باشد. این بدان معناست که رنگ‌های فایل چاپ شده RGB بسیار متفاوت‌تر از آنچیزی است که در کامپیوتر مشاهده می‌شود.

۵- جداول و تنظیمات آن یکی دیگر از مواردی است که تایپیست حرفه‌ای به تمامی اجزاء و تنظیمات آن مسلط می‌باشد ولی افرادی که استفاده موقت از ابزار word دارند و به صورت حرفه‌ای فعالیت نمی‌کنند گاهاً تنظیمات مهمی را در ایجاد جدول و استفاده از جدول در نظر نمی‌گیرند. یکی از مواردی که تایپیست‌های حرفه‌ای بسیار از آن استفاده می‌کنند، جداول محو (جداولی که در پرینت چاپ نمی‌شوند) می‌باشد. آن‌ها با استفاده از این جداول مطالب و یا عکس‌ها را در جایگاه‌های درستی می‌چینند ولی خود جدول چاپ نمی‌شود.

۶- دقت و سرعت عمل نیز از تفاوت‌های بارز یک تایپیست حرفه‌ای و سایرین در تایپ مطالب می‌باشد.

رسامی

شامل نمودارهای ریاضی، اشکال هندسی، نمودارهای درختی، تصویر مولکول‌های شیمیایی می‌باشد. از روش‌های گوناگونی می‌توان این اشکال را تهیه کرد و به یک فایل word وارد نمود. از جمله پیدا کردن تصاویر از وب‌سایت‌ها، ترسیم شکل‌ها داخل خود نرم‌افزار word، ترسیم شکل‌ها در نرم‌افزارهای کمکی مثل Corel و یا Illustrator روش‌های ممکن هستند. ولی روش مرسوم در نشر حرفه‌ای ترسیم مجدد تمامی شکل‌ها توسط نرم‌افزارهای کمکی می‌باشد، از مزایای این روش می‌توان به یکدستی ضخامت خطوط، فونت‌های به کار رفته در شکل، کیفیت بالای تصاویر و رنگ‌آمیزی درست آن، اشاره نمود.

چرا یک رسام حرفه‌ای در حوزة کتاب می‌بایست تصاویر را رسم نماید؟

افراد عموماً برای برطرف شدن نیازهای عمومی خود تصاویر را در نرم‌افزار word نقاشی می‌کنند و بدون آن‌که محتویات را با یکدیگر group نمایند و یا ضخامت خط و رنگ‌ها را یکدست و استاندارد نمایند. البته لازم به ذکر است این افراد با ترسیم اشکال در word مسیر بسیار پچیده‌تری را برای کشیدن شکل نسبت به سایر نرم‌افزارها طی می‌کنند. مشکل دیگر وجود تصاویر در نرم‌افزار word به هم‌ریختگی مطالب فونتی داخل شکل می‌باشد که در صورتی که فایل در دو کامپیوتر متفاوت باز شود ممکن است در یکی لفظ «a» به درستی نمایش داده شود ولی در دومی همین لفظ محو شده است زیرا که در کامپیوتر دوم فاصله خطوط برگرفته از تنظیمات کامپیوتر فرد می‌شود و لفظ «a» به پایین‌تر از جایگاه حقیقی خود می‌رود.

تصویرگری

تصاویری که با اشکال ابتدایی قابل ترسیم نباشند شامل تصویرگری می‌گردند مانند چهره‌ها، منظره‌ها، حیوانات و … .

تصویرگران به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۱- گروهی که روی کاغذ تصویر را نقاشی می‌کنند و سپس از آن یک فایل اسکنی تهیه می‌نمایند و فایل را داخل نرم‌افزارهایی همچون Photoshop و Corel پیاده‌سازی می‌کنند. (گاهاً پیش می‌آید کسی که شکل را روی کاغذ اجرا کرده است با کسی که شکل را در کامپیوتر اجرا می‌کند افراد متفاوتی باشند.)

۲- تصویرگرانی که با استفاده از قلم نوری مستقیماً تصویر را داخل فایل کامپیوتری ترسیم می‌نمایند.

چرا بهتر است تمامی تصاویر را دوباره تصویرگری کنیم؟

گاهاً می‌توان از تصاویر آماده برای اشکال یک کتاب استفاده نمود ولی در صورتی که کتاب مثلاً کتاب کودک باشد و یا یک کتاب کمک‌آموزشی باشد دیگر تصاویر یکنواختی لازم و سبک یکسانی نخواهند داشت و هر کدام برگرفته از یک سبک و الهام می‌باشند. لذا تصویرگران ناشران حرفه‌ای تمامی تصاویر را از نو می‌کشند و اجرا می‌کنند.

طراحی داخلی کتاب و تولید فایل مادر (template)

هر کتابی قالب فنی و طراحی داخلی مختص خود را دارد، حتی ساده‌ترین کتاب‌ها!

کم‌ترین مشخصه‌ای که می‌بایست در کل فایل اعمال گردد اندازه و سایز فونت‌های متن و فاصله خطوط و … و سایز صفحه می‌باشد. بعضی از کتاب‌ها خصوصاً کتاب‌های کمک آموزشی دارای طرح‌های بخصوصی در حاشیه، صفحات مختلف و یا طرح‌هایی برای عناوین و جداول و کادرهای گوناگونی دارند. که این مسأله در کل فایل باید با یک شیوه رعایت گردد.

مورد آخر شامل مراحل زیر می‌باشد:

۱- شناسایی اجزای گرافیکی کتاب

۲- طراحی اجزاء که می‌بایست توسط طراحی که تخصص آن در زمینه تولید طراحی داخلی کتاب است صورت بپذیرد.

۲- پیاده‌سازی اجزای گرافیکی در یک فایل template توسط یک صفحه‌آرای مجرب

تهیه یک فایل template با اصولی که سرعت اجرا را بالا ببرد نیاز به تخصص فنی بالایی دارد و زمان‌گیر نیز هست ولی در کل پروژه سرعت بسیار افزایش می‌یابد و تمامی ناشران مطرح از این روش استفاده می‌کنند.

خصوصاً در مواردی که مؤلف و یا ناشر قصد تولید سری کتاب دارد حتماً می‌بایست یک فایل مادر (template) به همراه شیوه‌نامه فنی مکتوب تهیه نماید.

اعمال استایل و قالب – صفحه‌بندی

این مرحله از تولید کتاب گاهاً برای بسیاری از افراد حتی ناشران علی‌الخصوص ناشران عمومی ناآشنا می‌باشد. آن‌ها این مرحله و مرحله‌ی صفحه‌بندی را یکسان می‌دانند. چرا که در کتاب‌های عمومی هر دو مرحله استایل زدن و صفحه‌بندی در یک گام صورت می‌گیرد. اما در صورتی که کتاب دارای اجزای گرافیکی بیشتری باشد ابتدا بدون آن که صفحات کتاب بسته شوند صرفاً اجزاء گرافیکی کنار متن اثر قرار می‌گیرند و فونت‌ها و استایل‌ها روی آن‌ها اعمال می‌گردد و پس از انجام مراحل ویراستاری و نمونه‌خوانی و مطابقت با اثر مرحله صفحه‌بندی صورت می‌پذیرد.

همانطور که اشاره شد منظور از صفحه‌بندی در کتاب‌های عمومی و ساده‌تر به معنای اعمال استایل و بستن صفحات می‌باشد ولی در کتاب‌های دارای پیچیدگی بیشتر از جمله کتاب‌های کمک آموزشی در یک مرحله مجزا و پس از اعمال تمامی غلط‌گیری‌ها صورت می‌گیرد.

طراحی جلد

طراحی جلد نخستین معرف کتاب است و هر مشتری‌ای ابتدا جلد کتاب را می‌بیند و در صورتی که نام و جلد کتاب برایش جذاب باشد آن را برداشته و محتوا را بررسی می‌کند. در نتیجه داشتن طرح جلد با گرافیک مناسب که توسط یک فرد حرفه‌ای در این زمینه طراحی شده باشد یکی از ضروریات تولید کتاب است.

قابل ذکر است که گرافیست طراح جلد صرفاً حرفه‌اش در این زمینه می‌باشد و کاملاً با پارامترها و اجزای طراحی یک جلد آشناست و گاهاً گرافیست‌های فعال در حوزه‌های دیگر حتی اگر بسیار توانا باشند هم شاید نتوانند اصول تولید جلد کتاب را رعایت نمایند.